Miten päästä kiinni omaan kehotietoisuuteen ja rentoutua?

Vaiva on vanha tuttu. Kiire. Kiire on mielentila, jossa emme ole kehossamme vaan huomiomme on kiinnittynyt täysin ulkomaailman tapahtumiin ja oman mielemme asettamiin vaatimuksiin. Meidän voi olla vaikea keskittyä ja silloinkin, kun olisi aika olla rauhassa, mielemme askartelee edelleen tulevissa tai menneissä asioissa. Olo on usein myös levoton ja ahdistunut. On vaikea olla paikallaan ja rauhoittua. Helpompi näprätä puhelinta, laittaa televisio päälle ja selata samalla facebookia.

Yksinkertainen harjoitus oletpa missä tahansa, kun sinulla on hetki aikaa. Laita silmät hetkeksi kiinni. Hengitä muutaman kerran rauhallisesti syvään ja kiinnitä sitten huomiota siihen miltä sisään- ja uloshengitys tuntuvat kehossasi. Ei ole tarpeen arvioida ajatuksellisesti tätä tunnetta, keskity vain siihen miltä hengitys tuntuu. Jos huomaat ajattelevasi jotain, huomioi ajatus ja vie sitten huomiosi takaisin hengitykseen. Hetken hengiteltyäsi ja kun alat rauhoittua, voit kiinnittää huomion varpaisiisi ja jalkateriisi. Miltä ne tuntuvat? Sitten jalkoihisi, keskivartaloosi, käsivarsiisi, käsiisi, hartioihisi, niskaasi, päähäsi. Koko kehoosi. Onko jokin paikka jännittynyt? Kolottaako jotain paikkaa? Onko jokin paikka varsin rento? Kiinnitä vain huomiota tuntemuksiin, ei ole tarpeen arvioida onko jokin hyvä tai huono tuntemus. Olet vain hetken juuri siinä missä olet ilman tarvetta vilistää tulevaisuuteen tai möyhiä menneitä.

tauko

Muista, että tämäkin vaatii harjoitusta ja toistoja! Ensimmäisillä kerroilla rauhoittuminen voi olla haastavaa ajatusten vilistäessä mielessä, mutta harjoitus kannattaa! On hyvä huomata, että rauhoittumisharjoituksen ei tarvitse olla monimutkainen eikä se tarvitse tietynlaista ympäristöä tai ajanhetkeä, ainoastaan luottamusta omaan kykyysi tehdä se!

– Janne

Eight tips on walking on slippery surfaces

It’s pretty slippery out there right now. We put together some instructions that might help you to stay upright.

1. Don’t tense up – relax!
When stepping on a slippery surface one tends to be afraid of falling down and this usually causes tension in the whole body. Do the opposite – relax. Instead of walking on stilts, how about walking like a cat?

2. Lower your center of gravity (relax into your lower abdomen)
When one tenses up, the body’s center of gravity goes up and it becomes more difficult to keep in balance. Drop your weight and visualise relaxing your whole body weight into your lower abdomen.

3. Bend your knees
You can get rid of the stiffness in your legs by bending your knees a little. It’s easier to stay in balance when you’re not walking on “wooden legs”. Even if you slip, you can still automatically correct your balance.

4. Relax your shoulders
By dropping your shoulders the whole body becomes more relaxed and you’ll also feel more comfortable. Often shoulder aches come from tensing up and lifting the shoulders when it’s slippery outside.

5. Breathe deeply
It’s not possible to breathe deeply when one is tense. Breathing calmly and deeply helps in relaxing the body and the mind and makes it easier to keep your balance.

6. Watch your step
Pay attention to your environment and where you’re stepping and it’ll be easier to avoid any surprises. Stop staring at your phone!

7. Use shoes with soft and even soles and a low profile
Shoes with even soles help you to have a better feel of the ground beneath. You have better contact with the surface and the body has time to react if you slip.

8. Falls are not that scary
When one is relaxed, the body is able to compensate for the loss of balance, even when there is a small slip. In case of a fall, by having your center of gravity lower and staying relaxed you’ll land more softly.

Did you try the instructions? Did they help and were they easy to do in practice? Share your experiences with us!

Kahdeksan ohjetta liukkaalla kävelyyn

Nyt on liukasta. Kokosimme ohjeet, joilla toivottavasti pysyt paremmin pystyssä.

1. Älä jännitä – rentoudu!
Liukkaalle pinnalle astuessaan ihmisen normaali reaktio on pelätä kaatumista ja sitä myöten jännittää koko keho. Pitäisi tehdä juuri päinvastoin. Kumpi pysyy paremmin pystyssä, puujalat vai kissa?

2. Tiputa painoa alas (rentoudu alavatsaan)
Kun jännität, kehon painopiste nousee ylös ja tasapainon säilyttäminen vaikeutuu. Tiputa paino alas, ajattele, että rentoutat kehon painosi alavatsaan.

3. Polvet hieman koukkuun
Saat jaloista jäykkyyden pois laskemalla polvet hieman koukkuun. Tasapaino on helpompi säilyttää, kun et kävele puujaloilla. Vaikka liukastuisit pystyt korjaamaan tasapainon automaattisesti.

4. Rentouta hartiat
Kun jännität, hartiat jännittyvät myös ja nousevat ylös. Rentouttamalla hartiat saat koko kehon rennommaksi ja olosi mukavammaksi. Monella hartiat kipeytyvät liukkailla jännittämisestä.

5. Hengitä syvään
Kun jännität, hengitys jää pinnalliseksi ja rentoutuminen vaikeutuu. Hengittämällä rauhallisesti ja syvään, helpotat kehon ja mielen rentoutumista ja tasapainon säilyttämistä.

6. Katso mihin astut
Huomioi ympäristösi ja tiedä mihin astut, silloin ei tule ikäviä yllätyksiä. Älä tuijota kännykkääsi!

7. Käytä tasa- ja pehmeäpohjaisia matalaprofiilisia kenkiä
Tasapohjaisilla pehmeämmillä kengillä ilman turhia korotuksia saat paremman tuntuman maahan. Tunnet maanpinnan paremmin ja keho ehtii reagoida liukastumiseen nopeammin ja korjaa tasapainon ennen kuin kaadut.

8. Älä pelkää kaatumista
Pelko kaatumisesta aiheuttaa jännittämisen. Rentona pysyessäsi liukastumiset eivät haittaa, koska kehosi korjaa liukastumisen aiheuttaman tasapainon menetyksen automaattisesti. Jos pysyt rentona ja pidät painopisteen alhaalla, todennäköisesti kaadut pehmeämmin, etkä satuta itseäsi.

 

Kokeilitko ohjeita? Auttoivatko ohjeet ja oliko niitä helppo toteuttaa käytännössä? Kerro meille kokemuksistasi!