Vaiva on vanha tuttu. Kiire. Kiire on mielentila, jossa emme ole kehossamme vaan huomiomme on kiinnittynyt täysin ulkomaailman tapahtumiin ja oman mielemme asettamiin vaatimuksiin. Meidän voi olla vaikea keskittyä ja silloinkin, kun olisi aika olla rauhassa, mielemme askartelee edelleen tulevissa tai menneissä asioissa. Olo on usein myös levoton ja ahdistunut. On vaikea olla paikallaan ja rauhoittua. Helpompi näprätä puhelinta, laittaa televisio päälle ja selata samalla facebookia.

Yksinkertainen harjoitus oletpa missä tahansa, kun sinulla on hetki aikaa. Laita silmät hetkeksi kiinni. Hengitä muutaman kerran rauhallisesti syvään ja kiinnitä sitten huomiota siihen miltä sisään- ja uloshengitys tuntuvat kehossasi. Ei ole tarpeen arvioida ajatuksellisesti tätä tunnetta, keskity vain siihen miltä hengitys tuntuu. Jos huomaat ajattelevasi jotain, huomioi ajatus ja vie sitten huomiosi takaisin hengitykseen. Hetken hengiteltyäsi ja kun alat rauhoittua, voit kiinnittää huomion varpaisiisi ja jalkateriisi. Miltä ne tuntuvat? Sitten jalkoihisi, keskivartaloosi, käsivarsiisi, käsiisi, hartioihisi, niskaasi, päähäsi. Koko kehoosi. Onko jokin paikka jännittynyt? Kolottaako jotain paikkaa? Onko jokin paikka varsin rento? Kiinnitä vain huomiota tuntemuksiin, ei ole tarpeen arvioida onko jokin hyvä tai huono tuntemus. Olet vain hetken juuri siinä missä olet ilman tarvetta vilistää tulevaisuuteen tai möyhiä menneitä.

tauko

Muista, että tämäkin vaatii harjoitusta ja toistoja! Ensimmäisillä kerroilla rauhoittuminen voi olla haastavaa ajatusten vilistäessä mielessä, mutta harjoitus kannattaa! On hyvä huomata, että rauhoittumisharjoituksen ei tarvitse olla monimutkainen eikä se tarvitse tietynlaista ympäristöä tai ajanhetkeä, ainoastaan luottamusta omaan kykyysi tehdä se!

– Janne

Miten päästä kiinni omaan kehotietoisuuteen ja rentoutua?
Tagged on: